وبلاگ مشرق

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

معاون اقتصادی استاندار قزوین راه کاهش نارضایتی‌ها و شکایت‌های مردمی از مسئله "گرانی" را نظارت بر بازار و ایفای نقش سازمان تعزیرات عنوان کرد. راهبردی که به نظر میرسد باید در کل کشور اجرا شود.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و عضو سابق شورای شهر تهران اخیرا در یک میزگرد خبری در خبرگزاری ایسنا در پاسخ به سوالی مبهم مبنی بر اینکه "چرا چه در زمینه مدیریت شهری تهران و چه قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی، اولویت‌های کشور براساس خواسته مردم انتخاب نمی شود؟" گفته است:

"مشکل ما به  ساختار نظام انتخاباتی برمی گردد. نظارت استصوابی قدرت انتخاب را محدود می کند و جامعه نمی‌تواند بهترین های خود را به مجلس یا شورای شهر بفرستد. وقتی افراد به طور طبیعی انتخاب شده باشند، انتظار این است که بهترین تصمیمات هم گرفته شود ولی وقتی این اتفاق نمی‌افتاد جمعی که در نهادهای تصمیم‌ساز می نشینند، نمی توانند طبیعی رفتار کنند و نگاه به مردم ندارند. آن نماینده احساس می کند باید رضایت جایی را بدست آورد که او را تایید کرده است و اولویت‌های جامعه دیگر اولویت این افراد نیست.

به نظر می رسد که مجموعه ای که اکنون در این نهادها قرار گرفته‌اند، نوع نگاه و عملکردشان براساس دغدغه‌های عموم جامعه همساز نیست و فاصله جدی دارد و به همین دلیل فاصله جدی در مساله مردم در مجلس و شورای شهر و مساله مردم در کف خیابان می بینید."[1]

*از بنیاد غلط سوال مطروحه که بگذریم اما در قبال اظهارات حق شناس تأملات جالبی وجود دارد. از جمله اینکه این فرد و دوستان او با همین نظارت استصوابی بود که دوره سابق شورای شهر تهران را قبضه کردند و نماد انتخاب بسیط جامعه شدند!

اما این نماد اصلاح طلبی و آزادی انتخاب و غیره در کارنامه خود آنچنان بد عملی داشت که مردم در دوره جدید به اصلاح طلبان اقبال نکردند.

کارنامه ای آنچنان بد که در یک سر آن انتخاب چندین شهردار و سرپرست فاقد کارآمدی و در سر دیگرش محکوم شدن شهرداری تهران به جرم گرانفروشی به شهروندان بود!

و البته در میانه ی این دو سر نیز آقایان و خانم های اصلاح طلب بودند که بصورت روزانه مشغول تقلا برای پرونده سازی علیه قالیباف و البته نامگذاری خیابان های تهران به اسم چهره های پر حاشیه بودند.

جالب است که بر اساس اظهارات حق شناس، آقایان و خانم ها در شورای پنجم این کارنامه را بعنوان نماد انتخاب آزادانه جامعه و نیز بهترین تصمیمات بر اساس اولویت و خواسته های مردم میدانند. کارنامه ای که همانطور که اشاره شد البته از بد هم بدتر بود و مردم را خون جگر کرد.

رفتار این افراد را از زاویه جدیدتری هم میتوان دید.

به این معنی که هنگامیکه در مصدر امور هستند کارنامه ای جز گرانفروشی به مردم ندارند و هنگامیکه با رأی همان مردم کنار گذاشته می شوند شروع به ناسزاگویی علیه نظام و ساختارهای قانونی کشور می کنند. رفتاری که عملا به معنی شمشیر کشیدن علیه مردم است.

وقوع "پارادوکس" در سیاست یکی از بهترین منصه ها برای شناخت حق و باطل در رویکردهای رجال و جریانات سیاسی است.

*** 

ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

دکتر عباس رنجبر عضو سابق ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار و عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان هواشناسی در سخنانی پیرامون مسئله ریزگردها و گرد و غبار که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: ما خشکسالی های زیادی داشته ایم؛ از سال 1998 تا 2001 یعنی سه سال پیاپی کشور دچار خشکسالی بود، بعد یک خشکسالی شدید دیگر در سال زراعی 1386 -1387 و از تابستان سال 1388 به بعد ما شاهد پدیده گردوغبار در تهران و نیمه غربی کشور بودیم. در واقع گردوخاکی که ما الان داریم به نوعی پیامد رخداد پدیده خشکسالی در کشور است و در سال هایی که بارش بهاره کم است و در حقیقت پوشش گیاهی رشد ندارد و از بین می رود، گردوغبارهای گسترده ای را در کل کشور شاهد خواهیم بود.

او می افزاید: علت اصلی گردوغبار فعلی مربوط به خشکسالی دو سال اخیر و ناشی از کانون های خارجی است و باید اطلاع رسانی و تمهیدات بیشتری اندیشیده می شد.

رنجبر تصریح می کند: عوامل اصلی رخداد این پدیده و منشاء اصلی این توفان های گسترده و شدید که بسیاری از استان های کشور را تحت تاثیر قرار می دهد،  بیشتر نواحی شمال شرق سوریه و شمالی عراق به ویژه منطقه بین‌النهرین است که شرایط مناسبی برای تشکیل گردوغبار در این نواحی و انتقال آن به بخش‌های وسیعی از ایران را فراهم میکند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان هواشناسی همچنین در پاسخ به این سوال که ستاد مقابله با پدیده گردوغبار در مجاب کردن کشورهای همسایه برای مدیریت کانون های گردوغبار چه اقداماتی داشته است؟" نیز می گوید: 

"تا آنجا که اطلاع دارم چندین توافق نامه در قالب همین کارگروه ستاد ملی مقابله با گردوغبار که محیط زیست متولی آن است شکل گرفته و ما حتی چندین سفر به کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه داشتیم این پیگیری ها انجام شد. چراکه بخشی از اهداف این سفرها این بود که دست اندرکاران محیط زیست کشورهای همسایه ایران را مجاب کنیم که مراکز و کانون هایی بسیار مهمی مثل حوزه بین النهرین و استان های الانبار و صلاح الدین عراق و قسمتی از شمال شرق سوریه که ایران بخصوص مناطق جنوب غرب و غرب کشور از جمله خوزستان، ایلام و کرمانشاه  را تحت تاثیر خود قرار داده است، مدیریت شوند. اگر آنها مقداری مدیریت کنند، گردوغبارهای گسترده کمتر خواهد شد، چراکه بخشی از این گردوغبار توسط  یکسری بادها تحت عنوان بادهای شمال که در اواخر بهار و اوایل تابستان می وزد به خوزستان و ایلام و جنوب کرمانشاه و به مناطق پایین تر منتقل می شود."

او در عین حال تأکید می کند: ابعاد پدیده و کانال های گردوغبار ما بسیار وسیع است و واقعا انتظار ایجاد کردن برای مردم که ما می توانیم اینها را مهار کنیم کاملا اشتباه است. چراکه اگر شرایط جوی فعال باشد آنچنان مساحت کانون ها زیاد است که برای یک دوره 20 ساله شاید نتوان آن را مهار کرد.[2]

*در بحث گرد و غبار همانطور که در صحبت های کارشناس مذکور نیز هویداست 2 مسئله مهم وجود دارد که بایستی بصورت توأمان مورد توجه قرار بگیرند.

در گام اول مردم هستند که باید نگاهی صحیحی و دانشی به مسئله گرد و غبار داشته باشند و آگاه باشند که این مسئله اولا مبتلی‌به بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز هست و ثانیا مهار کامل آن نیز یک امر اشتباه و نشدنی است.

در گام دوم نیز مسئولان هستند که باید به جدّ پیگیر مسئله مجبور کردن ترکیه و عراق به کنترل ریزگردها باشند تا از شدت مسئله بکاهند.

ترکیه و عراق بایستی قواعد همسایگی در قبال ایران را بیاموزند و رعایت کنند. و مسئولان ذیربط نیز باید پیگیر این مسئله از طریق تمام ابزارها باشند. چه اینکه تنها چیزی که در اولویت قرار دارد منافع ایران است.

*** 

ورود جدی سازمان تعزیرات، شاه بیت مبارزه با گرانی

معاون استانداری که باید به احترام او برخاست

این جریان سیاسی مردم را خون‌جگر کرده است/ ترکیه و عراق مدیریت کنند، گردوغبار کمتر می‌شود

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین گفت: تعزیرات حکومتی استان، برنامه جدی برای نظارت بر قیمت و کیفیت ارایه خدمات داشته باشد تا میزان نارضایتی‌ها و شکایت‌های مردمی در این حوزه کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، میثم پیله فروش روز سه شنبه گذشته در آیین تکریم و معارفه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین، افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت بازار، تعزیرات است و بدون کمک آن سایر دستگاه ها موفقیت کمتری در تنظیم بازار خواهند داشت.

وی گفت: علاوه بر نظارت بر قیمت ها در بازار به یک برنامه جدی برای نظارت بر ارایه خدمات نیز لازم داریم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین تصریح کرد: در عرصه نظارت بر بازار موفقیت هایی کسب کرده ایم ولی در حوزه خدمات نیاز به نظارت های جدی تر احساس می شود.

پیله فروش افزود: باید استانداردهای بیشتری در حوزه خدمات تعریف شود و برنامه جدی برای مدیریت خدمات داشته باشیم.

این مسوول اقتصادی افزود: برای کمک به تعزیرات به منظور تدبیر مدیریت خدمات از یک خشکشویی و خواروبارفروشی گرفته تا خدمات فنی و مهندسی لازم است تا نرخ ها منصفانه شود چون در حال حاضر نظارت بر آنها منوط به شکایت از اتحادیه ها شده است.

وی همچنین گفت: باید یک قدم از نظارت معمول جلوتر بیاییم و نظارت جدی تری بر بازار کالا و خدمات داشته باشیم.[3]

*نکته ای که معاون محترم استاندار قزوین در بحث "لزوم نظارت تعزیراتی بر بازار" مورد اشاره و تأکید قرار داده، شاه بیت مبارزه با گرانی بیقاعده این روزهاست که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند.

شوربختانه آنکه راهبرد نظارت تعزیراتی البته مورد اقبال اکثریت اقتصاددانان صاحب تریبون کشور هم نیست و آقایان مشغول قال و مقال پیرامون نقدینگی و نرخ تورم و اثر تحریم و میزان تولید ناخالص داخلی هستند. بی آنکه بدانند در نبود نظارت کارا بر بازار؛ هر اقتصادی و هر بازاری دچار گرانی بیقاعده و قیمت گذاری نه بر اساس رقابت و منطق که بر اساس سود پرستی می شود.

در این باره شاید تأکید دوباره بر خوانش خبری مهم که چندی قبل پیرامون جریمه شدن شرکت سامسونگ در کشور هلند به دلیل گرانفروشی منتشر شد، خالی از لطف نباشد...

*** 

1_https://www.isna.ir/news/1401012816757/

2_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1548726

3_irna.ir/xjJ8Q8

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر